Diagnoza sytuacji w klasie
Zrozum dynamikę społeczną, poziomy zaangażowania, problemy edukacyjne i wychowawcze oraz czynniki wpływające na atmosferę w klasie.
Diagnoza sytuacji w klasie
Polega na zebraniu i analizie informacji dotyczących funkcjonowania klasy jako grupy oraz poszczególnych uczniów. Ma na celu zrozumienie dynamiki społecznej, poziomu zaangażowania, problemów edukacyjnych i wychowawczych oraz czynników wpływających na atmosferę w klasie. Proces ten jest istotny dla nauczycieli, pedagogów i psychologów, aby efektywnie wspierać rozwój uczniów oraz podejmować odpowiednie działania dydaktyczne i wychowawcze.
Etapy diagnozy:
1. Określenie celu diagnozy:
Czy chodzi o poprawę relacji w grupie?
Rozpoznanie problemów z nauką?
Zidentyfikowanie uczniów wymagających wsparcia?
2. Zbieranie danych:
Obserwacja: Analiza zachowań uczniów podczas lekcji, przerw czy pracy w grupach.
Ankiety i kwestionariusze: Uczniowie, nauczyciele i rodzice mogą wypełniać formularze dotyczące atmosfery, współpracy, konfliktów itp.
Rozmowy indywidualne i grupowe: Spotkania z uczniami, nauczycielami lub rodzicami.
Analiza dokumentacji: Wyniki w nauce, frekwencja, opinie poradni psychologiczno-pedagogicznych.
3. Analiza i interpretacja:
Identyfikowanie problemów (np. konflikty w grupie, trudności adaptacyjne, problemy z motywacją).
Rozpoznanie pozytywnych aspektów (liderzy, umiejętności pracy zespołowej itd)
4. Tworzenie raportu:
-opis sytuacji w klasie
-wskazanie możliwych problemów
-rekomendacja dla nauczycieli
5. Działania naprawcze:
-organizacja warsztatów integracyjnych
-indywidualne wsparcie