Ułatwienia dostępu

Niepubliczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna ANIMA

Superwizja zajęć

Zrozum swoje działania i wprowadź zmiany, które poprawią efektywność pracy z uczniami.

Superwizja  

Obserwacja  i analiza przebiegu zajęć prowadzonych przez nauczyciela w celu udzielenia konstruktywnej informacji zwrotnej i wsparcia w doskonaleniu umiejętności dydaktycznych oraz wychowawczych. Jest to narzędzie rozwojowe, które pomaga nauczycielom w lepszym zrozumieniu swoich działań i wprowadzeniu zmian, które poprawią efektywność ich pracy z uczniami.

 

Cele superwizji:

1. Rozwój zawodowy nauczyciela:

Doskonalenie warsztatu dydaktycznego.

Wdrażanie nowych metod nauczania i wychowania.

2. Analiza dynamiki klasy:

Obserwacja relacji w grupie.

Wykrycie problemów wychowawczych lub dydaktycznych.

3. Poprawa jakości edukacji:

Dostosowanie metod nauczania do potrzeb uczniów.

Wzmocnienie zaangażowania i motywacji uczniów.

 
Etapy superwizji:
1. Przygotowanie:

Ustalenie celu i zakresu superwizji (np. metody pracy nauczyciela, atmosfera w klasie, aktywność uczniów).

Omówienie procesu superwizji z nauczycielem prowadzącym.

2. Obserwacja zajęć:

Superwizor bierze udział w lekcji jako obserwator, notując kluczowe aspekty zajęć:

Organizacja lekcji i tempo pracy.

Metody dydaktyczne stosowane przez nauczyciela.

Zaangażowanie uczniów.

Komunikacja nauczyciela z uczniami.

Radzenie sobie z trudnymi sytuacjami.

3. Analiza i refleksja:

Po zakończeniu zajęć superwizor omawia z nauczycielem swoje obserwacje.

Dyskusja dotyczy mocnych stron oraz obszarów do poprawy.

4. Udzielanie informacji zwrotnej:

Konstruktywna krytyka oparta na faktach (np. „Zauważyłem, że uczniowie byli bardziej zaangażowani, gdy używałaś przykładów z życia codziennego”).

Propozycje ulepszeń (np. „Możesz rozważyć zastosowanie bardziej aktywnych metod pracy w grupach”).

5. Planowanie działań rozwojowych: 

Uzgodnienie dalszych kroków, takich jak szkolenia, konsultacje czy próba wprowadzenia nowych metod pracy.

 
Korzyści superwizji: 

Dla nauczyciela: Lepsze zrozumienie własnego stylu pracy, wsparcie w rozwoju zawodowym.

Dla uczniów: Zwiększenie jakości nauczania, lepsze dostosowanie metod do ich potrzeb.

Dla szkoły: Wyższy poziom edukacji i wychowania, budowanie kultury współpracy i rozwoju.

Superwizja jest skutecznym narzędziem wspierającym rozwój zarówno indywidualnych nauczycieli, jak i całej społeczności szkolnej.